Koszty uzyskania przychodu – co można odliczyć?

uslugi ksiegowe

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma wydatkami. Szczęśliwie, część z nich można odliczyć od dochodów, zmniejszając w ten sposób kwotę podatku do zapłaty. Jednak nie wszystkie wydatki kwalifikują się jako koszty uzyskania przychodu. Jakie więc pozycje można uwzględnić w zeznaniu podatkowym?

Na wstępie warto podkreślić, że koszty muszą pozostawać w bezpośrednim związku z osiąganymi przychodami. Innymi słowy – musisz je ponieść, aby móc zarobić. Wydatki prywatne, które nie mają związku z działalnością gospodarczą, nie podlegają odliczeniu.

Koszty bezpośrednie i pośrednie

Koszty uzyskania przychodów dzielą się na bezpośrednie i pośrednie. Bezpośrednie to wydatki poniesione na wytworzenie konkretnego dobra lub usługi. Przykładem może być cena materiałów wykorzystanych do produkcji towaru czy wynagrodzenie pracownika bezpośrednio zaangażowanego w proces produkcyjny.

Koszty pośrednie natomiast nie mają bezpośredniego związku z wytwarzaniem konkretnego produktu, ale umożliwiają prowadzenie działalności. Zaliczamy do nich m.in. czynsz za wynajem lokalu, opłaty eksploatacyjne, energię elektryczną i ogrzewanie.

Warto pamiętać, że podział na koszty bezpośrednie i pośrednie nie ma większego znaczenia przy rozliczaniu podatku dochodowego. Istotne jest jedynie, czy wydatek faktycznie łączy się z uzyskiwanymi przychodami.

Przykłady kosztów uzyskania przychodów

Poniżej przedstawiamy najczęściej występujące koszty uzyskania przychodów, które można odliczyć od dochodów:

  • Wynagrodzenia pracowników wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
  • Składki na własne ubezpieczenia społeczne przedsiębiorcy
  • Zużycie materiałów i surowców
  • Usługi obce (np. księgowe, prawne, transportowe)
  • Koszty eksploatacji środków trwałych (np. maszyn, urządzeń)
  • Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • Czynsze najmu lokali i dzierżawy gruntów
  • Opłaty eksploatacyjne (np. za energię, ogrzewanie, wodę)
  • Koszty reklamy i promocji
  • Koszty podróży służbowych
  • Odpisy aktualizujące należności
  • Ubezpieczenia majątkowe
  • Koszty eksploatacji środków transportu
  • Przesyłki pocztowe i kurierskie

Jak widać, katalog wydatków kwalifikowanych jako koszty uzyskania przychodów jest bardzo szeroki. Obejmuje praktycznie każdy racjonalnie poniesiony wydatek związany z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Koszty mieszane

W trakcie działalności możesz także ponieść koszty tzw. mieszane, czyli takie, które tylko w części dotyczą firmy. Chodzi tu przede wszystkim o wydatki na samochód, telefon czy Internet wykorzystywane zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych.

W takiej sytuacji możesz odliczyć tylko część kosztów adekwatną do wykorzystania służbowego. Jeśli np. eksploatujesz jedno auto i używasz go w 30% do działalności gospodarczej, to dokładnie 30% poniesionych kosztów (paliwo, naprawy itp.) możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Ułatwienie w rozliczaniu małych firm

Podatnicy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą lub będący wspólnikami spółek niemających osobowości prawnej (np. cywilnych) mogą skorzystać z ułatwienia w rozliczaniu niektórych wydatków. Chodzi tu o koszty używania mieszkania lub samochodu do celów firmowych.

Zamiast wyodrębniać część wydatków dotyczących działalności, ryczałtowo można odliczyć:

  • 1,5% przychodu z najmu mieszkania wykorzystywanego także do działalności
    lub
  • 20% przychodu z tytułu używania samochodu osobowego również do celów prywatnych

Dla wielu firm skorzystanie z tego ułatwienia może znacząco ograniczyć obowiązki ewidencyjne i dokumentacyjne. Inna sprawa, że przy wysokich przychodach odliczenie ryczałtowe niekoniecznie musi być korzystne.

Reguły dotyczące kosztów uzyskania przychodów

Oprócz bezpośredniego związku z prowadzoną działalnością, koszty uzyskania przychodów muszą spełniać także inne wymogi określone w przepisach:

  • Muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania/zabezpieczenia ich źródła
  • Nie mogą być wymienione wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów
  • Muszą być należycie udokumentowane (np. fakturą, rachunkiem)
  • W przypadku niektórych kosztów istnieją limity kwot możliwych do odliczenia

Katalog wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów jest dosyć obszerny. Zaliczamy do niego m.in.:

  • Wydatki na nabycie lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • Zapłacone kary, grzywny i odszkodowania
  • Odsetki od zaległości podatkowych oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
  • Reprezentację (wydatki na podejmowanie klientów)

Suma summarum, koszty powinny łączyć się z działalnością i mieć ekonomiczne uzasadnienie. Jednocześnie nie można zaliczyć do nich wydatków o charakterze inwestycyjnym oraz kar i opłat związanych z nieprzestrzeganiem prawa.

Terminy odliczania kosztów

Koszty uzyskania przychodów możesz odliczyć w tym roku podatkowym, w którym zostały faktycznie poniesione – niezależnie od terminu ich zapłaty. Innymi słowy – przy rozliczaniu ważna jest data wystawienia faktury lub rachunku, a nie data uregulowania płatności.

W specyficznych przypadkach obowiązują jednak inne zasady odliczania kosztów:

  • Składki na ubezpieczenia społeczne możesz odliczyć dopiero w momencie ich faktycznego opłacenia
  • Koszty bezpośrednie związane z przychodem należnym możesz odliczyć dopiero w momencie uzyskania przychodu (metoda memoriałowa)
  • Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów możesz odliczyć wyłącznie w roku podatkowym, w którym aktywa te sprzedano lub zlikwidowano

Ważna kwestia – koszty zapłacone przed rozpoczęciem działalności gospodarczej (tzw. koszty założycielskie) również można odliczyć od przychodu. Będzie to jednak możliwe dopiero w miesiącu, w którym rozpoczniesz prowadzenie działalności.

Ewidencja kosztów

Obowiązek prowadzenia ewidencji kosztów uzyskania przychodów zależy od tego, jaką formę opodatkowania wybrałeś. Podatnicy rozliczający się na zasadach ogólnych (skala podatkowa lub liniowy 19% PIT) muszą dokumentować wszystkie wydatki związane z działalnością.

Najwygodniejszą formą jest prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR) lub pełnej rachunkowości. Dzięki temu bez większego trudu będziesz mógł ustalić roczne koszty uzyskania przychodów do odliczenia w zeznaniu.

Osoby korzystające jednak z ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej mogą po prostu gromadzić wszystkie faktury i rachunki. Urzędy skarbowe nie żądają od tych podatników prowadzenia odrębnej ewidencji kosztów.

Koszty uzyskania przychodu – rola doradcy podatkowego

Pomimo licznych wyjaśnień Ministerstwa Finansów oraz bogatego orzecznictwa sądów, niejednokrotnie mogą pojawić się wątpliwości, czy dany wydatek kwalifikuje się jako koszt uzyskania przychodu.

W przypadku większych firm warto zasięgnąć porady doradcy podatkowego lub księgowego. Specjaliści z tej branży dysponują nie tylko odpowiednią wiedzą, ale także aktualną linią orzeczniczą sądów. Dzięki temu będziesz miał pewność, że składając zeznanie podatkowe, prawidłowo zakwalifikowałeś poszczególne pozycje kosztowe.

Współpraca z doradcą na bieżąco pozwoli Ci też rozwiązywać ewentualne problemy jeszcze przed złożeniem zeznania. Unikniesz w ten sposób ryzyka zakwestionowania kosztów przez urząd skarbowy i dodatkowych zobowiązań podatkowych wraz z odsetkami.

Koszty uzyskania przychodu to pojemna kategoria podatkowa. Aby wykorzystać cały jej potencjał, warto jednak zapoznać się z obowiązującymi regulacjami i zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe udokumentowanie poniesionych wydatków.